Cv opstellen


Je cv bestaat kort samengevat uit informatie over jezelf, de opleidingen die je hebt gevolgd, werkervaring(en) en interesses/hobby's waardoor anderen snel een beeld krijgen van jou.

Pas je cv altijd aan op de functie waarop je gaat solliciteren. Een cv is bedoeld om snel te kunnen lezen, houd deze dus zo kort mogelijk met alleen relevante informatie voor de lezer. Je cv kun je verder toelichten in een sollicitatiebrief of tijdens een sollicitatiegesprek.

OPBOUW VAN EEN CV

Er is geen standaard voor het opbouwen van een cv. Voor het opstellen van je cv kun je wel de volgende punten aanhouden:

  • Persoonlijke gegevens: Naam, adres, telefoon, email, geboortedatum en - plaats, burgelijke staat en nationaliteit.
  • Opleiding en cursussen: Hier vermeld je welke opleidingen/cursussen je hebt gevolg en of je een diploma hebt behaald. 
  • Werkervaring: Begin met de meest recente baan. Hier kunt u ook vrijwilligerswerk, stages en vakantiebanen vermelden. Noem steeds begin- en eindata. 
  • Vaardigheden: Benoem vaardigheden die goed van pas kunnen komen bij de functie waarop je solliciteert. Bijvoorbeeld beheersing van computerprogramma's en welke vreemde talen je spreekt.
  • Hobby's en sport: Hier beschrijf je hoe je jouw vrije tijd besteedt. Zo laat je zien waarin je geïnteresseerd bent.


LAAT JE CV OPVALLEN

Zorg ervoor dat je cv tussen alle andere inzendingen vooral ook opvalt. De opmaak, uitstraling en het gebruik van een kleurtje kunnen net dat ene verschil maken.